Térségi logisztika: Korszerűsítsd a folyamataidat költséghatékonyan!

Szeretettel köszöntelek a Térségi logisztika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 90 db
  • Videók - 11 db
  • Blogbejegyzések - 21 db
  • Fórumtémák - 4 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

Térségi logisztika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Térségi logisztika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 90 db
  • Videók - 11 db
  • Blogbejegyzések - 21 db
  • Fórumtémák - 4 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

Térségi logisztika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Térségi logisztika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 90 db
  • Videók - 11 db
  • Blogbejegyzések - 21 db
  • Fórumtémák - 4 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

Térségi logisztika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Térségi logisztika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 90 db
  • Videók - 11 db
  • Blogbejegyzések - 21 db
  • Fórumtémák - 4 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

Térségi logisztika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Ha Te is síelsz, akkor bizonyára frusztrál a felvonónál történő várakozás. Emlékszem, amikor a 80-as évek végén, 90-es évek elején a bolyhos mackónadrágok, a sztrapacska, és a farmotoros Skodák hazájába a szomszédos, és akkor még Csehszlovákiába, síelni mentünk. A hétvégéken hosszú 10 perceket, fél órákat kellett sorban állni a felvonónál. Semmivel sem összekeverhető hangulata volt az embernek: sportolásra, pihenésre vágytál, közben pedig tolakodás, várakozás volt részed egy sífelvonó előtt.

Ennek a sífelvonónak, mint logisztikai rendszernek a kapcsán egy érdekes gondolatkísérletre hívlak most Téged. Magának a problémának a "sífelvonó probléma" nevet adnám. A sífelvonó előtt, mint tapasztaltuk, elég gyakori a torlódás. És ez bizony nagyon rossz hatással van a síelés, a szolgáltatás minőségére. Hogyan lehetne ezen javítani?

Okos mérnökök rájöttek arra, hogy a rendszer teljesítőképességének növelése nélkül lehet javítani a szolgáltatás minőségén. Jól hangzik, de mit is jelenthet ezt? És hogyan lehet ezt elérni? Vegyük a következő példát. Van egy sífelvonónk, ami az induló állomástól a csúcsig 20 perc alatt érkezik fel, úgy, hogy egy sorban két ember ül egymás mellett. Mi történik akkor, hogy ha erre a síliftre a korábbi kettő helyett négy széket teszünk egymás mellé, azaz megduplázzuk az egy sorban ülők számát, és a teljes lift kapacitását is egyúttal de, hogy ne kelljen lecserélni a síliftet működtető villanymotort nagyobb teljesítményűre, a lift sebességét levesszük a felére. A végeredmény: kétszer annyi embert szállítunk, hiszen egy adott időpillanatban pont kétszer annyian vannak a liften, viszont fele olyan gyorsan megy a lift, azaz kétszer annyi ideig tart az utazás, jelesül 40 percig. Álljunk meg egy pillanatra! Mitől lesz jobb ettől nekünk, síelőknek? Megvan?

Nem túl bonyolult az ügy, gondoljuk végig az egész történetet! Legyen a példa kedvéért egy óra egy teljes síelési kör. Ami úgy néz ki, hogy 15 perc alatt lesiklunk, 25 percet várakozunk, majd 20 percig tart, amíg felmegyünk. Módosított síliftünkkel a várakozási időt gyakorlatilag ötödére csökkentjük. Hiszen mi történik? A lift előtt várakozó embereket ráhelyezzük a liftre. És az az idő, amit várakozással töltenének, azt a síliften töltik ezentúl. És valljuk be mégiscsak érdekesebb nézegetni a havas fenyők csúcsút, mint ez előttünk tolakodó sporttárs tarkóját. Tehát továbbra is 15 perc alatt siklunk le, de csupán öt percet várunk, és 40 perc alatt érünk fel a sílifttel. Mindezt úgy, hogy a sílift teljesítményét, teljesítőképességét nem növeltük. Egységnyi idő alatt továbbra is ugyanannyi embert továbbít a csúcsra! Pusztán csak az történt, hogy a rendszerben lévő várakozási idő – és most már hívhatjuk akár átfutási időnek is – átkerült az egyik részrendszerből a másik részrendszerbe. De a síelő számára ez már sokkal izgalmasabb és élvezetesebb idő, és így utána a hüttében is jobban fog esni a forralt bor.

A fenti egyszerű probléma azt mutatja számunkra, hogy a rendszeren belüli részrendszerek hangsúly áthelyezéseivel, változtatásaival jelentős ráfordításigény nélkül érdemben tudunk változtatni a rendszer által nyújtott előnyökön vagy szolgáltatásokon, azaz a működési paramétereken.

Ez a sílift egy logisztikai rendszer, ha nagyon szakszerűen fogalmaznánk, akkor azt mondanánk, hogy a sílift egy folyamatos működésű anyagmozgató gép, ahol az "anyag" a sielő. A sílift probléma kiterjesztéseképpen megmutatom Nektek, hol vannak hasonló dilemmák és megoldási lehetőségek a logisztikában. Ilyenek a raktárban várakozó (félkész) termékek és a termelési folyamatok. Pár kitűnő példa jut eszembe:

  • Az egyik amikor a banán a raktári várakozást hasznosan tölti el és érik - igen, magától. Érdekes, ugye!? Azaz úgy tervezik a banán leszedését, hogy a raktározás és szállítás közben az érlelési folyamatot beszámítják.

  • Ilyen az is, amikor a postavonatokon az egyébként improduktív szállítás közben elvégzik a szortírozást - sajnos Magyarországon már nem, mert pár éve teljesen közútra állt át a Magyar Posta.

  • Vagy az autógyárak esetén bizonyos előszerelési folyamatokat a raktárban, várakozás közben végeznek el: így állítják össze a motorblokk leömlőjének tagjait sok helyen.

Sok példát mondhatnék még, de inkább összefoglalom a lényegét annak, hogy Te miként tudsz olyan javítási lehetőségeket találni, jelentős erőfeszítés nélkül, némi trükkel.

  1. Légy bátor, nyúlj hozzá úgy a részrendszerekhez, ahogy korábban nem tették! Ne felejtsd el, a teljes rendszer optimumát keresed, nem a részrendszerekét.

  2. A kulcsmondat: Keresd az átváltást! Nézd meg mely folyamatelemek terjeszthetők ki, vagy helyezhetők át más folyamatelemek rovására! Hol vannak átváltások?

  3. Rombolj! Szedd elemeire, építőkockákra a folyamatot. A lehető legkisebbekre.

  4. Legózz! Próbálkozz, játssz szabadon Én ahhoz a generációhoz tartozom, akinek már volt Legoja, de nem féltucat vödörnyi, mint ma a gyermekeimnek. Egy "Lego 50" nevű dobozt kaptam 1980 karácsonyára. Ha jól emlékszem három-négy évig elvoltam vele, sok tucat dolgot építettem belőle, de mindig csak ugyanannyiból, hiszen nem volt más. Szintetizálj, rakd össze most már az új sorrendben a dolgokat. Ez a legfontosabb! Hidd el, tudsz működőképes dolgot összerakni a meglévőkből. Ez a sílift történet lényege is. A meglévőkből kell jobbat csinálnod, új építőkockák nélkül. Ez a legozás lényege és öröme is egyben.

  5. Értékelj! Ez egy PDCA (Plan - Do - Check - Act) ciklus, azaz ellenőrizd az eredményeket, csatolj vissza, és ha szükséges változtass, finomhangolj!

Vigyázat, vannak rossz példák, vagy részmegoldások is. Ilyen, amikor egy árut szállító kamion tulajdonképpen ugyanannyi időt tölt el egy telephelyen/raktár előtt, de nem annyit várakozik, hanem a rakodását "nyújták" el, ezzel azt mímelve, hogy dolgoznak az ügyön. Vagyis több kamiont egyszerre rakodnak, de mindegyik így kicsit tovább tart. Ez rossz, mert az erőnket és figyelmünket megosztjuk, több a hibázási lehetőség, és a rendszer is könnyebben "kiakadhat"! És mindezt csak azért, hogy a gépkocsivezető és főnökei ne panaszkodjanak nekünk. De hiszem, hogy a tipptanulmányom elolvasása után Te nem így fogod csinálni. Menj végig a fenti 5 ponton és bízhatsz benne, lesz eredmény!

Címkék: kaposlogisztika költséghatékonyság logisztika

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu